
Probleem
Nadat ons
STEM-project in een juiste context is geplaatst, moet de leerkracht achterhalen
wat er geleerd dient te worden. Wat zien de leerlingen, wat moet er mee
gebeuren? Waar ligt het probleem?
FLIP
FLIP kan op verschillende manieren gebruikt worden, maar heel toegankelijk om te gebruiken in het STEM-proces in de probleemfase.
FLIP biedt een grote variatie aan brainstorm mogelijkheden zodat iedereens idee wordt gehoord en zodat leerlingen zo gedetailleerd hun verhaal kunnen vertellen.
Het gebruik van FLIP stel ik voor met een duidelijk stappenplan.
HowToFlip
1. Ga naar de homepage van Flip
Zorg dat je een lerarenaccount hebt voordat je dit stappenplan doorneemt.
2. Klik op "+ Group"

3. Klik op "Create a group"

4. Klik op "Classroom"

5. Kies de leeftijd die voor u van toepassing is; vervolgens op 'Next'.

6. Benoem je groep.

7. Bij 'Edit theme' kunt u verschillende thema's weergeven om uw ruimte kleur te geven.

8. Uit veiligheidsredenen, raad ik jullie aan om de optie 'Who Can Join?' aan te passen naar 'Only people you approve'.

9. Klik op 'Create Group' rechtsonderaan.
Er is ook nog de mogelijkheid om mensen uit te nodigen via mail of indien je werkt via Google Classroom, kunt u uw klas ook linken.

10. Leerlingen kunnen gewoon de link ingeven in hun browser om lid te worden van de groep. Klik op 'Copy Link' om de link te kopiëren naar uw klembord.
Je kan ook leerlingen uitnodigen via Google Classroom, via een website, Teams etc...

11. Klik op '+ Topic' om een nieuw onderwerp toe te voegen in je groep.

12. Type de naam in van het onderwerp waarover er zal gediscussieerd worden.

13. Vul de beschrijving in.
(zie screenshot voor extra uitleg)

14. Klik op 'Post topic' om het onderwerp te plaatsen.

15. Om eens alles uit te testen, overloop ik de mogelijkheden die zo'n discussieforum te bieden heeft.

16. Om uw privacy wat te beschermen, biedt Flip u de mogelijkheid om een achtergrond toe te voegen. Klik hiervoor op 'Backdrop'.

17. Hier kunt u een achtergrond naar keuze kiezen. Om bv. uw achtergrond te vervagen kiest u 'Use background blur as backdrop'.

18. Om tekst toe te voegen aan uw video, klikt u op 'Text'.

19. Kies een lettertype naar keuze.

20. Klik in het canvas om te beginnen typen.
21. U kunt het element verslepen van positie.

22. Er zijn nog meerdere opties zoals bv. stickers, GIF's, filters, afbeeldingen etc...

23. Naast de vele decoratieve opties, is er ook de mogelijkheid om een schrijfbord te openen.

24. Kies een whiteboard naar keuze. Je kan ook de verdeling kiezen tussen camera en whiteboard.

25. Om op uw whiteboard te tekenen, ga je naar 'Draw.'

26. Nu kunt u tekenen/ schrijven wat je wilt op een whiteboard, om uw stellingen bv te verduidelijken.

27. Momenteel is er nog geen video/audio opgenomen. Om te dit te doen klik je op de 'cirkel' onderaan uw weergave.

28. Na het afronden van uw opname, kunt u uw video bewerken, een schermopname toevoegen, een andere video uploaden, een nieuwe opname starten, muziek toevoegen, knippen/plakken etc...

29. Wanneer u klaar bent met bewerken, klikt u op 'Next'.
30. Type een titel en beschrijving van uw video. Klik daarna op 'Post to topic'.
31. Hier vindt u de verschillende responses van uw leerlingen terug over het gegeven onderwerp. Bekijk deze klassikaal/hou ze voor uzelf. De keuze is aan u.

MIRO
Miro is een tool die de mogelijkheid biedt om samen met de leerlingen te brainstormen en mindmaps te vormen op een interactief whiteboard. De uitleg voor deze tool kunt u terugvinden in onderstaande handleiding en in het instructiefilmpje.
RDM Centre of Expertise. (2020). Handleiding Miro. Geraadpleegd op 18 januari 2023, van https://www.rdmcoe.nl/wp-content/uploads/2020/08/Handleiding-Miro.pdf